Yoga Stijlen

In de yogastudio bieden we een breed aantal Yoga stijlen aan:

BIKRAM STYLE YOGA

Dit is een vaststaande serie bestaande uit 2 ademhalingsoefeningen en 26 Hatha Yoga houdingen (asanas), uitgevoerd in 40 graden. De les blijft hetzelfde, maar je lichaam zal de houdingen steeds beter begrijpen en steeds beter kunnen uitvoeren. Zo ontwikkel je kracht, flexibiliteit en concentratie.

HOT POWER YOGA

Dit is een krachtige en dynamische vorm van Yoga, die is afgeleid van de Ashtanga Yoga. In Power Yoga worden fysieke houdingen ondersteund door ademtechniek. De houdingen samen vormen een serie, waarbij de houdingen niet vast staan. Per les kan de serie verschillen. De serie vormt een dynamisch geheel en er worden achtereenvolgens staande, zittende en liggende houdingen uitgeoefend.

YINGYANG YOGA

Door het combineren van Yin en Yang elementen in een les ontstaat een gebalanceerde practice die een krachtig effect kan hebben op je energieniveau. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een aantal Yin houdingen om rustig in je practice te komen. Beginnen met Yang houdingen en eindigen met Yin houdingen kan een kalmerend effect hebben.

YIN YOGA

Meditatie en je eigen bewustwording en beleving in het hier en nu staan centraal. De fysieke houdingen worden langer (3-5 minuten) aangehouden. Doordat je langer in een houding blijft hebben je gedachten de tijd om af te dwalen. Door Yin Yoga oefen je om in het ‘hier en nu’ te blijven en iedere keer als je merkt dat je afdwaalt weer terug te komen in het ‘hier en nu’.  Yin Yoga vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Daarmee is het de tegenhanger van Yang. Yang richt zich op kracht, op resultaat. Een van de aspecten die een mens gezond houden is als Yin en Yang in balans zijn. Yin Yoga heeft effect op het energetisch lichaam en stimuleert de doorstroming van energie in het lichaam langs de verschillende meridianen en chakra’s.

PILATES

Dit is een body & mind training. In deze les doe je oefeningen die de rompspieren (rug- buikspieren) versterken. Pilates is een goed uitgebalanceerde methode op rustige muziek die voor iedereen toegankelijk is. Een verbeterde lichaamshouding, verbeterde beweeglijkheid, soepelere gewrichten en sterkere spieren zijn voordelen van Pilates.

BEGINNERS LESSEN

Bijna alle lessen kunnen door beginners gevolgd worden. Yoga gaat niet over het kunnen aanraken van je tenen, maar over wat je tegenkomt onderweg daar naartoe. Je hoeft niet flexibel of lenig te zijn om yoga te kunnen doen. De docenten kunnen je voldoende alternatieven geven als een houding niet toegankelijk is voor je. Yin Yoga, Yin-Yang en Hot Vinyasa lessen zijn goede lessen om mee te starten, ook na of bij blessures.

HOT VINYASA FLOW YOGA

Tijdens deze les in 32-33 graden verbinden we elke beweging met de ademhaling, daarmee bouwen we langzaam een flow van asana’s op waarmee we een sequence bouwen die je energie geeft. De houdingen, het ritme en het thema van de les kan iedere keer variëren. The sequence kan uitdagend zijn, maar is toegankelijk voor iedereen.

HOT CORE FLOW YOGA

In een verwarmde ruimte (31-32C) beginnen we met een aantal klassieke stretch houdingen, ademhalingsoefeningen, en daarna mengen we ons met een aantal opmerkzame flow- en core versterkende activiteiten. Dit is een reeks die werkt op je hele lichaam en je een sterke core geeft en de wervelkolom in het algemeen versterkt.

YOGA NIDRA

Yoga Nidra wordt ook wel beschreven als een ‘bewuste slaap’. Het bijzondere van Yoga Nidra is dat je tot diepe ontspanning komt en je hersenen dezelfde activiteit hebben als tijdens een diepe slaap, maar dat je toch nog volledig bewust kunt zijn van je omgeving. Wil je dit liever thuis beoefenen? Dat kan met het online programma van eigenaresse Barbara Schriek. Daar kun je hier over lezen.

ASHTANGA VINYASA YOGA

Dit is een zeer actieve en dynamische yogavorm in de traditie van Sri K Pattabhi Jois waarbij de ademhaling de leidraad vormt bij een vaststaande serie van opeenvolgende houdingen. Elke in- en uitademing is gekoppeld aan een beweging om in en uit een houding te komen. Dit heet vinyasa. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Ujjayi ademhaling, een specifieke ademtechniek. Elke asana is verbonden aan een kijkrichting, drishti. Door het beoefenen en synchroniseren van de juiste ademhaling (ujjayi adem), houdingen (asana’s) en focuspunten (drishti), kalmeer je de geest en bevorder je de reiniging van het lichaam. Dit resulteert in een sterk, energiek lichaam met een heldere en scherpe geest. Door regelmatige beoefening wordt de ashtanga practice een meditatie in beweging.

GENTLE VINYASA YOGA

In een Easy Flow les leidt de docent je door verschillende houdingen en series en nodigt je uit om naar binnen te keren: uit je hoofd en in je lijf. Bewegen en ontspannen zonder willen, moeten of forceren. Je leert je lichaam – en vooral jezelf – beter kennen, door te voelen wat er op dit moment gebeurt. Na de les voel je je ontspannen en dichter bij jezelf. Soms blijven we langer in de houding, soms juist in het bewegen we meer. Uiteindelijk draait het om de balans tussen lichaam en geest. De docent zal je aanmoedigen om zelf je grenzen goed in de gaten te houden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *