Yoga Stijlen

POWER YOGA

Dit is een krachtige en dynamische vorm van Yoga, die is afgeleid van de Ashtanga Yoga. In Power Yoga worden fysieke houdingen ondersteund door ademtechniek. De houdingen samen vormen een serie, waarbij de houdingen niet vast staan. Per les kan de serie verschillen. De serie vormt een dynamisch geheel en er worden achtereenvolgens staande, zittende en liggende houdingen uitgeoefend.

HATHA YOGA

Patanjali (een Indiase wijsgeer) beschreef tweeduizend jaar geleden acht verschillende stadia van Yoga in zijn Yoga sutra’s. Leefregels over hoe je een zinvol leven kunt leiden. Yama (ethische normen), Niyama (zelfdiscipline), Asana (lichamelijke oefening) en Pranayama (beheersing van de ademhaling). Dit zijn de eerste vier stadia waarvan de laatste twee de belangrijkste onderdelen zijn van de Hatha Yoga. In het Sanskriet betekent ‘ha’ zon en ‘tha’ maan. Zon is actie, maan is verinnerlijking. Hatha yoga kan op verschillende manieren beoefend worden, statisch en in flow.

YINGYANG YOGA

Door het combineren van Yin en Yang elementen in een les ontstaat een gebalanceerde practice die een krachtig effect kan hebben op je energieniveau. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een aantal Yin houdingen om rustig in je practice te komen. Beginnen met Yang houdingen en eindigen met Yin houdingen kan een kalmerend effect hebben.

YIN YOGA

Meditatie en je eigen bewustwording en beleving in het hier en nu staan centraal. De fysieke houdingen worden langer (3-5 minuten) aangehouden. Doordat je langer in een houding blijft hebben je gedachten de tijd om af te dwalen. Door Yin Yoga oefen je om in het ‘hier en nu’ te blijven en iedere keer als je merkt dat je afdwaalt weer terug te komen in het ‘hier en nu’.  Yin Yoga vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Daarmee is het de tegenhanger van Yang. Yang richt zich op kracht, op resultaat. Een van de aspecten die een mens gezond houden is als Yin en Yang in balans zijn. Yin Yoga heeft effect op het energetisch lichaam en stimuleert de doorstroming van energie in het lichaam langs de verschillende meridianen en chakra’s.

PILATES

Dit is een body & mind training. In deze les doe je oefeningen die de rompspieren (rug- buikspieren) versterken. Pilates is een goed uitgebalanceerde methode op rustige muziek die voor iedereen toegankelijk is. Een verbeterde lichaamshouding, verbeterde beweeglijkheid, soepelere gewrichten en sterkere spieren zijn voordelen van Pilates.

BEGINNERS LESSEN

Bijna alle lessen kunnen door beginners gevolgd worden. Yoga gaat niet over het kunnen aanraken van je tenen, maar over wat je tegenkomt onderweg daar naartoe. Je hoeft niet flexibel of lenig te zijn om yoga te kunnen doen. De docenten kunnen je voldoende alternatieven geven als een houding niet toegankelijk is voor je. Yin Yoga, Yin-Yang en Hot Vinyasa lessen zijn goede lessen om mee te starten, ook na of bij blessures.

VINYASA FLOW YOGA

We verbinden elke beweging met de ademhaling, daarmee bouwen we langzaam een flow van asana’s op waarmee we een sequence bouwen die je energie geeft. De houdingen, het ritme en het thema van de les kan iedere keer variëren. The sequence kan uitdagend zijn, maar is toegankelijk voor iedereen.

YOGA NIDRA

Yoga Nidra wordt ook wel beschreven als een ‘bewuste slaap’. Het bijzondere van Yoga Nidra is dat je tot diepe ontspanning komt en je hersenen dezelfde activiteit hebben als tijdens een diepe slaap, maar dat je toch nog volledig bewust kunt zijn van je omgeving. Wil je dit liever thuis beoefenen? Dat kan met het online programma van eigenaresse Barbara Schriek. Daar kun je hier over lezen.